Mondzorgkaravaan bij Voedselbank in Waalre

Op vrijdag 24 september stond de Mondzorgkaravaan bij de Voedselbank in Aalst Waalre. 12 Klanten van de Voedselbank konden terecht bij de tandarts op de bus, ook 2 Statushouders via Vluchtelingenwerk konden voor een controle terecht bij de tandarts.
Een verslag van deze dag.

John, 62 jaar, was 30 jaar niet naar de tandarts geweest. Angst voor de tandarts en de hoge tandartsrekening was de reden dat hij al die tijd niet was geweest. John heeft bewindvoering en 50,- te besteden per week, vandaar dat hij bij de Voedselbank terecht kan.
‘Zijn gebit is in zeer slechte staat, geen redden meer aan”, aldus tandarts Didi Landman. ‘Totaal extractie en een volledige prothese is de enige optie. Ik heb echt te doen met hem, maar het gaat helemaal goed komen”.

Mia wordt volgende week 50 jaar en is al 5 jaar klant van de Voedselbank. ‘Klanten mogen 3 jaar bij de Voedselbank blijven en daarna moeten ze zich zelf bedruipen, maar Mia gaat dit niet trekken’, vertelt Bert vrijwilliger Klantcontact bij de Voedselbank.
Mia heeft een aantal jaar geleden een tia gehad en ze heeft reuma en suikerziekte. Ze krijgt een bijstandsuitkering en een participatiebijdrage, maar ondanks dat heeft zij na het betalen van alle rekeningen en ziektekosten slechts € 30,- te besteden per maand. De jaarlijks terugkerende eigen bijdrage van € 385,- per maand is voor haar de nekslag. Doordat zij chronisch ziek is en veel medische zorg en medicatie nodig heeft, heeft zij ook schulden bij VGZ die elk jaar weer verder oplopen.

Een lokale tandartspraktijk en een mondhygiëne praktijk zijn bereid gratis vervolgbehandelingen te bieden en ook de wethouder Sociaal Domein en een medewerker van de gemeente waren vandaag op locatie aanwezig om met de klanten van de Voedselbank formulieren voor Bijzondere Bijstand in te vullen.

Helaas komt de jaarlijkse eigen bijdrage van Mia hiervoor niet in aanmerking, omdat deze bijdrage niet bijzonder is en voor alle Nederlanders geldt. Dit betekent dan ook dat heel veel mensen met schulden of een minimum inkomen, tegen dit probleem aanlopen. Mondzorg terug in het basispakket is voor hen alléén een oplossing, als ook de eigen bijdrage komt te vervallen.

‘Een dag als deze is voor mij als tandarts heel vermoeiend’, verteld Didi Landmanna afloop. ‘Bij deze mensen is niet alleen hun gebit een probleem, maar hun hele leven staat in het teken van ellende. Problemen met het gebit is hier maar een klein onderdeel van. Ik heb vandaag veel slechte en verwaarloosde gebitten gezien met afgebroken kiezen, missende elementen, kraters en cariës tot aan de zenuwen aan toe. Ik heb een aantal patiënten rechtstreeks doorgestuurd naar de kaakchirurg en de andere patiënten stuur ik door naar de samenwerkende tandartsen, de mondhygiënistes of de tandtechnieker. Maar ondanks dat hebben we ook veel gelachen vandaag’.